Het oogverblindende Ijsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van annemarie klein - WaarBenJij.nu Het oogverblindende Ijsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van annemarie klein - WaarBenJij.nu

Het oogverblindende Ijsland

Door: Annemarie Klein

Blijf op de hoogte en volg annemarie

28 Mei 2014 | IJsland, Reykjavik

Wanneer ik denk aan een leuke vakantie denk ik eigenlijk meestal eerst aan de zon. Het lekker languit liggen met je kont in het zand en een cocktail er bij. Aan prachtige blauwe zeeën en heerlijke temperaturen.

Niet aan Siberische temperaturen, dikke jassen en ijspegels. Toch, zat ik de Arke site af te struinen en kwam ik terecht op een stedentrip Reykjavik. Het enige wat ik van Ijsland op dat moment af weet is dat er vooral veel vrouwen wonen ten opzichte van mannen. Maar ach, dat weerhoud me niet om verder te kijken.

Ik verdiep me is in de geschiedenis van Ijsland. Er wonen erg weinig mensen ten opzichte van Nederland. Net meer dan 315.000. Het is een eilandstaat en bezit de meest prachtige natuurwonderen op aarde. Ik heb eigenlijk al definitief besloten dat dit zeker een land is waar ik naar toe wil.

We kiezen voor een 4 daagse trip naar Reykjavik en boeken wat excursies in die periode. We kunnen tenslotte niet alles doen, maar de belangrijkste: Geysir, Pingvellir en the Blue Lagoon zitten er bij. Het kan niet anders dan een super leuk weekend worden.

Na een vertrek met Icelandair vanaf Schiphol komen we rond het middaguur aan. Op de 1 of andere manier zie ik er nogal spannend uit en word ik aangehouden. Niet veel later volgt Jordi en ook hij wordt apart geroepen. Na een korte check mogen we beiden doorlopen.

Buiten staan de bussen klaar om ons naar de stad te rijden. Netjes worden we voor ons hotel afgezet. Ligt net een beetje aan de rand. Het hotel genaamd “Cabin”. Is erg schoon, maar vooral erg klein. Nu zijn wij niet de moeilijkste, maar dit was echt klein. Nu spenderen we grote tijd buiten en stoor ik me daar totaal niet. aan Daarnaast bleek achteraf dat het wel erg gehorig was. Het horen sexen van de buren heb ik nou niet echt behoefte aan in mijn vrije tijd! Enfin, we hebben ons dood gelachen!

Maar goed laten we beginnen bij dag 1: na aankomst gaan we nog even richting het centrum van Reykjavik. Langs de oceaan lopen we langzaam richting het vissersmonument “Solfar”. Dit is een monument met een ode aan de zon. Erg mooi om te zien.

Aansluitend wandelen we verder en merken vooral dat de stad erg schoon en rustig is. Weinig mensen, geen drukte, maar ook geen internationale winkelketens. Alles is van IJslandse origine. Dat heeft toch wel zo zijn charme. We wandelen heerlijk door de straten en eten in de avond nog even een hamburger. Daarna gaan we weer richting het hotel en bereiden ons voor op de volgende dagtrip naar Geysir, Gulfoss en Pingvellir.

De volgende ochtend worden we vroeg opgehaald door een busje van Reykjavik Excursions en levert ons netjes af op de bus terminal vanaf waar onze excursie vertrekt. Wat is het OV en toeristenvervoer toch super geregeld daar. Echt niets op aan te merken.

Onderweg naar stop 1 Geysir, stoppen we bij een tomatenkas. Het is er heerlijk warm binnen, terwijl buiten de sneeuw nog heerlijk aanwezig is. Na een korte pauze komen we aan bij onze eerste stop Geysir. De enig werkende geiser die nog werkt heet “Strogur” en spuit nog om de 15 min. Dat is echt prachtig om te zien. Verder ligt het park vol met warm water bronnen die niet meer werken. Dan is er tot slot nog een kleine geiser “Littli Geysir”. Deze borrelt ook volop, maar spuit verder niet.

In de tussentijd is het volop gaan sneeuwen en zie ik bijna niets meer. Daarnaast ben ik super slecht aangekleed en ben ik helemaal doorweekt. Goed voorbereid dus voor die Siberische weersomstandigheden.

Na een korte pauze rijden we naar de waterval Gulfoss. Wat een pracht. Kan er uren naar staren en nog geen genoeg van krijgen. Jordi loopt nog langzaam over een weg van sneeuw en ijs naar het begin van de waterval. Voor mij een risico, want ik heb nogal een reputatie van overal vallen (lees: mijn bolivia avontuur). Dus ter zelfbescherming blijf ik boven.

Na een uurtje vertrekken we langzaam richting het Pingvellir park. Een prachtig natuurpark waarbij het verschuiven van de Eurazië plaat en Amerikaanse plaats goed zichtbaar is. Hierdoor krijg je hele mooie kloven te zien met super helder water. Uiteindelijk loop je langs een oud kerkje naar boven en heb je een prachtig uitzicht over het hele park.

Tot slot maken we nog wat foto’s en vertrekken we terug richting het hotel. Wat een enerverende en koude dag. Maar zo de moeite waard. Wat een prachtig land is IJsland.

De volgende dag beginnen we aan een wandeling door Reykjavik. Deze keer staat de Hallgrímskirkja op het programma. Een zeer apart gebouwde kerk. Lijkt totaal niet op de meeste kerken die ik tot nu gezien heb. Daardoor overigens niet minder interessant. Binnenin is het een sobere inrichting. Wat duidt op een meer protestantse invloed. Bij het nalezen is het een meer evangelische kerk. Hoe dan ook het is er prachtig.

Voor een paar IJslandse kroon kun je naar boven. Dat is zeker de moeite waard. Wat een prachtig uitzicht heb je over Reykjavik. Je ziet alle gekleurde huisjes en de besneeuwde bergtoppen. Een zekere must-see als je daar bent. Na tien minuutjes lopen we weer langzaam naar beneden.

Op naar het volgende punt: Tjornin meer. Dit meer is vrij groot en heeft veel ganzen en eendjes. Super leuk om te even uit te rusten. Aansluitend wandelen we langzaam naar de oude haven van Reykjavik. Zo kom je er ook achter dat IJsland geen marine of leger heeft. Best uniek vandaag de dag.

We sluiten de dag af met winkelen door de Laugavegur en een hamburger op weg terug in een typisch restaurant genaamd: Islenska Hamborgarafabrikkan. Een begrip in IJsland en ze serveren de lekkerste hamburgers. Een top afsluiter.

De laatste dag spenderen wij in The Blue Lagoon. Die ochtend worden we ook weer netjes opgehaald en afgeleverd voor de deur. Nadat we zijn omgekleed en alles klaar hebben gaan we de thermale baden in. Het is erg koud buiten, maar het water is een heerlijke 35 graden. Overigens voor mij wel net te koud. Ik word er net niet warm van. Gelukkig zijn er buizen waar het water direct door naar buiten komt en dat is wel 40 graden. Je begrijpt, daar bleef ik hangen. Doe vooral je haar niet in het water als vrouw. Het komt er dood taai uit. Duurt dagen voor het weer normaal is.

Na een lekkere ontspanning gaan wij om 15.00 weer met de bus terug naar het hotel. We halen nog een lekker broodje voor het avondeten en gaan vroeg onder zeil. De volgende ochtend moeten we weer vroeg vliegen.

Eenmaal op het vliegveld de andere dag moeten we nog een paar uur wachten. Het personeel van Icelandair heeft besloten te staken. Heb hier alle begrip voor en na een tijd mogen we dan ook netjes het vliegtuig in en krijgen we de hele vlucht gratis drinken en eten. Top service!

IJsland je was uniek, oogverblindend, prachtig, fantastisch en super bijzonder. Wat een reis en wat een goede keuze. Ik raad iedereen aan om IJsland op zijn bucket list te zetten. Het is meer dan de moeite