Paris Je t'aime! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van annemarie klein - WaarBenJij.nu Paris Je t'aime! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van annemarie klein - WaarBenJij.nu

Paris Je t'aime!

Door: Annemarie Klein

Blijf op de hoogte en volg annemarie

01 November 2015 | Frankrijk, Parijs

Lieve allemaal,

Parijs, de stad van de liefde en cultuur. De stad heb ik alleens eerder ervaren, maar het is een stad waar je graag nog eens naar terug gaat.
Zo ook dit jaar, een jaar waarin ik ben gaan samenwonen, verhuisd ben en van baan verwisseld ben. Dan kun je na al het harde werk wel wat ontspanning gebruiken. Dus besloten Jordi en ik deze maand naar het al zo mooie Parijs af te reizen.

Na een trip van 4,5 uur kom je dan eindelijk aan in de ring van Parijs. Als je dan al wat bang bent om te rijden is dat zeker geen aanrader. Gelukkig zit er een zelfverzekerde bestuurder naast me en gaat het dan ook alsof hij nooit anders gedaan heeft.

Na een uur in de ring zijn we eindelijk bij het hotel. Een echte aanrader overigens: “Hotel Acropole”. Zit vlak naast de ring, maar het centrum is zeer makkelijk te bereiken per metro. In dit geval Porte d’Orleans. Het parkeren is overigens geen aanrader. Je kunt maximaal 2 uur parkeren aan de boulevard of in de straten er achter. Trek dus de portemonnee maar uit je tas en zet de auto gewoon in een garage.

Let wel op: de sleutel afgeven in de garage is daar heel normaal. Al kregen wij wel het gevoel straks op tv te verschijnen dat wij onze auto en spullen kwijtgeraakt waren in Parijs. Typisch zo’n gevoel van hoe kan je dat nou afgeven, maar gelukkig de auto stond er nog (intact) bij vertrek.

Na het installeren van de auto en onze spullen op de hotelkamer hebben we de metro gepakt richting Hotel de Ville. Op zoek naar het nichtje van Jordi. Zijn werkt samen met haar vriend al een tijd in Parijs. Na een korte zoektocht hebben we elkaar eindelijk gevonden en krijgen we een korte avondtour door Parijs.

Allereerst een rondje Notre Dame. Enorm en gracieus in de avondverlichting. Het blijft bijzonder om daar te staan en zeker vanaf de Seine heb je een extra mooi uitzicht. We zijn niet naar binnen gegaan, daar we het beiden al eens gezien hebben.

Aansluitend lopen we richting het Louve langs de Seine. Erg bijzonder om alle bootjes voorbij te zien gaan in het avondlicht. Tevens lopen we langs allemaal leuke tentjes en souvenirs winkels en komen we langzaamaan op het plein van het Louvre terecht. Heb het overdag al eens gezien en ben er ook binnen geweest om de Mona Lisa te aanschouwen. Het blijft indrukwekkend om een eeuwenoud schilderij te zien hangen.

Na een tijdje verder wandelen zijn we te moe om verder te gaan en kiezen we ervoor om naar het hotel terug te gaan. Na een heerlijk relaxed bad maken we er een vroegertje van en staan de volgende ochtend weer vroeg op.

We beginnen de dag bij de Eiffeltoren. Stappen uit bij Metro Trocadero. Dit omdat je hier een mooi uitzicht hebt op de gehele toren. Wat een pracht. Het blijft bijzonder om daar rond te lopen. We lopen langzaam richting de toren zelf en worden onderweg een paar keer gevraagd of we Engels spreken en of we een handtekening willen zetten. Dit zijn Roma’s die je eigenlijk willen beroven en wijselijk zeggen wij dan ook dat we geen Engels spreken en lopen door.

Daarna worden we weer lastig gevallen door iemand met touwtjes en ook deze heren zijn uit op mijn portemonnee. Gelukkig lopen we ook hier snel door en besluiten om vanuit hier richting de Arc de Triomph te lopen. Na een wandeling van 20 minuten komen we hier eindelijk aan.

We lopen hier het plein op en nemen even een pauze. Heerlijk kijken we naar alles wat voorbij rond rijdt . De ene na de andere mooie auto komt voorbij. Aansluitend besluiten we dat elke auto wel boven onze prijsklasse ligt en lopen we door naar de Champs Elysees.

Heerlijk struinen wij deze lange winkelstraat af en bekijken het ene na het andere dure merk wat voorbij komt. Ik beperk me uiteindelijk tot de ZARA en HM. Toch mijn favoriete winkels en wat nog fijner is, het is betaalbaar ! (al lijkt het me toch weleens leuk om de portemonnee open te kunnen trekken voor een Louis Vuitton tas)

Aan het einde van deze lange straat stappen we de metro op naar de Moulin Rouge. Vanuit hier wandelen we langzaam naar boven richting de Sacre Coeur. De prachtige wijk van Montmarte is mij nog wat onbekend. Langzaamaan kom ik erachter waarom dit een must-see is in Parijs. De smalle straatjes, de ateliers, schilders, kunstenaars, terrasjes…. Samen vormt het een prachtig pittoresk geheel. En wat een gezelligheid!

Eenmaal aan de top is het even zoeken naar het uitzicht, maar na een tijdje vinden we DE plek (net als de andere helft van de wereld) en is het foto’s maken tijd! Wat een prachtig uitzicht van deze prachtige stad. We rusten lekker uit op een bankje en genieten van de shows om ons heen. Het vioolspelen van 1 dame tot de voetbalkunsten van super lenige man.

Na een tijdje wandelen we langzaamaan naar beneden, naar de halte die ons naar het hotel zal terug brengen. Hoe meer we naar beneden lopen hoe anders de massa wordt. Eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar na een tijdje voelde ik mij als enige blonde, blanke dame niet op mijn gemak in het Chateau Rouge van Parijs. De vooral donker gekleurde bevolking heeft zich hier verzameld en we moeten hier kris kras doorheen. Nu was dit nog niets vergeleken bij Spanish Harlem in New York, maar toch heel even maak je je zorgen (ook al hoeft het totaal niet)!

Deze avond gaan we lekker uit eten bij de Italiaan “La Bocca” en maken we er weer een vroege avond / nacht van. We moeten tenslotte de volgende dag nog langs Versailles en weer terug naar Nederland.

De volgende ochtend halen we onze auto op en rijden op het gemak naar Chateau Versailles. We kunnen gratis parkeren (op zondag) en hebben zelfs gratis entree voor het paleis. Al houdt dat wel in dat we even 45 min in de rij moeten staan in het zonnetje. Zonnetje = totaal niet erg !! Snap de chinezen die hun gezicht bedekken echt niet :-)! Lekker genieten van de zonnige temperaturen in november.

Moet de hele tijd eigenlijk alleen maar denken aan “The Man in the iron Mark”met Leonardo DiCaprio. Niet alleen mijn favoriete acteur, maar de hoofdrolspeler in deze film als de eigenaar van dit enorme paleis “Louis XIV oftewel de Zonnenkoning”. Het paleis is imposant, enorm en prachtig. Vooral de spiegelkamer doet zijn eer aan.

Aansluitend gaan we de tuinen in, welke ook immens groot zijn. Heerlijk vertoeven daar in de zon en je kunt er heerlijk wandelen. Omdat wij nog naar Nederland moeten blijven we helaas niet lang en gaan weer gauw richting de uitgang. Het was de moeite meer dan waard!

Na een lange rit zijn we weer in Nederland. Ons prachtige kleine land. De slogan “no place like home” is wel degelijk correct. Het is een land om trots op te zijn!

Adieu Paris!

Liefs,