En weer een stedentripje met de meiden! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van annemarie klein - WaarBenJij.nu En weer een stedentripje met de meiden! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van annemarie klein - WaarBenJij.nu

En weer een stedentripje met de meiden!

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg annemarie

28 April 2012 | Turkije, Istanbul

Hallo allemaal,

Na veel zoeken en discussieren met de meiden is het dan eindelijk Istanbul geworden.

Deze keer vlogen we al donderdagmiddag en dus zeker niet te weinig slaap. Eenmaal 's avonds aangekomen op Sabiha Gokcen werden ik en An alweer gelijk opgelicht haha. Een vrouw voor ons kocht water voor 2 lira en wij moesten 3 lira betalen. Toen An er wat van zei moest die meid zich omdraaien en lachte zich kapot. Daarna de manager nog aangesproken. Heb hem even uitgelegd dat hij prijzen ter plekke aan het uitvinden was.

Toen eindelijk de shuttle bus aankwam, gingen we op pad. Transfer duurde nog zeker een uur, maar werden netjes bij ons hotel afgezet. Na ons te hebben geinstalleerd gingen we lekker Lahmacun eten en dronken een wijntje om het weekend in te luiden. We zijn op tijd naar bed gegaan om weer op tijd op te staan.

Na een lekker ontbijtje gingen we op pad naar het Topkapi Paleis. Erg leuk, een prachtige locatie aan de Bosporus. Hier lagen allemaal mooie juwelen vanuit de Osmaanse tijd. Echt heel bijzonder.

Aansluitend zijn we richting de blauwe moskee gelopen. Hier hebben we even heerlijk in het zonnetje gezeten. Maar toen bleek hij dicht te zijn en zijn we richting de Grand Bazaar gelopen via de Hippodroom. Onderweg zijn we gestopt om heerlijke Baklava te kopen.

Onderweg naar de bezaar kwame allemaal kleine schoolmeisjes bij ons staan. Ze vonden ons prachtig, vooral Angela was het helemaal. Na heel even met ze gekletst te hebben kwamen we bij de bazaar aan. Alles was kijken kijken niet kopen, zoals de echte turk het zich betaamd.

Na de bazaar kwamen we bij de Sulemaniye moskee aan. De mooiste moskee volgens de reisboekjes. Net toen we binnen wilde stappen ging het dicht voor het gebed. Uiteindelijk zijn we maar weer doorgelopen naar de volgende moskee. Deze was wel open en was bijzonder om het van binnen te zien.

Persoonlijk vind ik de Islam best wel sterk en overheersend op mij afkomen. Het is overal. Maar ik moet wel zeggen dat Istanbul een prachtig moderne stad is die zijn mix tussen geloof en modern zeker gevonden heeft.

Via de Egyptische bazaar zijn we weer terug naar het hotel gelopen. Na even te hebben gerust zijn we gelijk weer uit eten gegaan. Het was heerlijk, want we hadden een persoonlijk ober en vooral An had echt sjans haha. De nederlandse horeca kan echt zeker nog wat leren van Turkijke en alle andere landen in de wereld.

Op advies van mijn collega Emrah gingen we op pad naar club 360 in Taksim. Wat een club!! Prachtige locatie met een panorama view over de hele stad. Super leuke muziek. Na heerlijk gedanst te hebben gingen we weer op tijd terug omdat we de volgende dag naar Reina wilden.

Dag 2 hebben we een tour over de Bosporus gedaan. Overal langs gevaren en halverwege de rit terug kregen we Titanic taferelen. De hele Bosporus zit vol met kwallen en daar in het water belanden lijkt me niks. Omdat er net een schip voor onze boot voorbij ging kwamen er allemaal golven op ons af. Door een grote lading water dat over het schip kwam schoot de hele deur uit zijn voegen en stroomde al het water naar binnen. Gelukkig bleef het daarbij, al hadden we de ergste scenarios al in gedachten.

Weer terug aan wal zijn we over de brug richting Taksim gelopen. Christa wilde naar een klein frans straat en ik als navigator leidde ons de goede kans op. Onderweg een lekker broodje kebap gegeten, waar ik gelukkig niet ziek van werd.

Eenmaal bij de grootste winkelstraat nabij Taksim aangekomen gingen we winkel in winkel uit. Bij de Galatatoren aangekomen zijn we weer richting ons hotel gelopen.

Weer heerlijk uit eten geweest en daarna gaan stappen in Club Reina. Wat een locatie, onder de brug met prachtige mensen. Mooie meiden en mooie mannen. Alleen zonder gereserveerde tafel is het niet zo leuk. Maar ook super leuke muziek. Kortom een geslaagde avond.

Op de weg terug werden we opgelicht door een taxi chauffeur. Als richting gaven wij aan Sultanahmet en aansluitend gaf ik het kaartje van het hotel. De man keek er naar en legde het weg. Eenmaal in de buurt en 2 min. van het hotel af sloeg Christa de beste man op zijn schouder van hier naar rechts. De man verblikte of verblooste niet en ging gewoon linksaf. Ik zeg ohh god, we worden verhandeld. Nou toen gingen we heel Topkapi paleis voorbij en gingen we steeds verder van het hotel af. Toen begon ik tegen die vent "back" te schreeuwen, maar hij sprak geen engels. Aansluitend ging hij toch maar terug en hebben we hem halverwege laten stopen en hebben we de helft van de kosten op zijn schoot gegooid en zijn we weg gerend. Gelukkig is hij ons niet achterna gekomen.

Volgende dag zijn we alle moskeeen ingeweest en zijn we nogmaals naar de bazaar gegaan om de dingen te kopen die we nog moesten. Toen was het weer tijd om met de shuttle terug te gaan.

We zaten er achterstevoren in en na het rijgedrag van die chauffeur werden we kotsmisselijk. Eenmaal aangekomen kregen we op het vliegveld nog geouwehoer met de mensen daar. Steef kreeg mozzarella sticks zonder mozzarella, ik kreeg koude aardappeltjes en Angela moest veels te veel betalen voor haar menu. Na flink schelden hebben we allemaal onze gram gehaald en konden we op reis terug.

De algemene indruk van Istanbul is prachtig, de mensen zijn super, maar op het vliegveld zijn het ratten.

Het is zeker een aanrader voor mensen die erover denken om naar toe gaan. Zeker doen, het is een stad die alles te bieden heeft.

Liefs,

Annemarie